Кримінальна хроніка Преображенського монастиря в Острозі

Коли я розпочинав досліджувати архів Преображенського монастиря, який знаходився в Острозі майже двісті років тому, то одна із моїх колег висловилася, що про священиків не можна писати негативно. Мене це не дуже здивувало, тому що колега є дружиною священика і корпоративна етика змусила її так висловлюватися. Дивувало інше, що й решта працівників, особливо старшого віку, поставились упереджено до моїх досліджень. Але чому священикам можна вбивати, ґвалтувати, грабувати, а писати про це навіть через двісті років не можна? Тому я не став прислуховуватися до  колег і  мені дещо вдалося зібрати із розрізнених папок з документами двохсотлітньої давнини.

Отже, після переходу Острога до Російської імперії в колишньому єзуїтському колегіумі у 1795 році був створений Острозький Преображенський монастир.  Монастир в основному використовувався як місце утримання осіб духовного звання, що чимось провинилися. Перебували там священики та монахи, які когось зґвалтували чи вбили, були і менш значні провини.

Якщо почитати архівні дані, то складеться враження, що це кримінальна хроніка якогось бандитського притону. Так, кожного дня там ставалися якісь неблагополучні події.

В реєстрі за січень місяць 1805 року записано, що ієромонах Мануїл «на панихиде не был, запил … когда братия отошла в церковь на утреннюю службу ходил в шинок, а во время литургии ходил по водку».

Священик Іван Яневич «упившись беспокоил иеромонаха  Мануила, позже рубашку новую ему сшитую к празднику Рождества Христова у еврея Абрама Лешнёвского пропил… Кварту расписную Михаилом Лисковским в палату монастырскую купленную, еврею Абраму Лешнёвскому за 6 копеек пропил, о чём свидетельствует монах Зотик».

Ієромонах Володимир « …с 1 января ежедневно пьянствует, в церковь  никогда не ходит, на вечерню 5 числа пришел в одной фуфайке, без кафтана и без сапог. Объяснил, что ходил в корчму и обменял всё на водку».

Священик Антоній «Безвинно повара за блощицу (блоху) избил».

Священик Тарасій «Сего дня ввечеру вышел из монастыря, через ночь, против недели, пришел в монастырь, когда на утреннюю зазвонили, упившись лежал в кельи».

Ієромонах Єлисей «во время всенощного бдения поздно пришел на всенощную, а когда настоятель его упрекнул за неуправность, то Елисей не слушал его, а пошел в шинок и напился водки. Когда вернулся то сел у конференсиона, но не смог долго сидеть и отошел к ближайшей кельи где проспал до утрени».

Псаломник Павло «Упившись во время литургии соблазнял прочих в церкви светским пением и худым обращением. Во время причастия когда каноник пел, то он спевал песни нечестивые, ходил по церкви при царских вратах. Полушубок свой сбросил с себя и волочил по церкви. М. Лисковский велел Михаилу Янкевичу вывести Павла, но тот вернулся и опять пел светские песни».

Це лише невелика частина за січень місяць 1805 року, а якщо глянути на реєстр за квітень, то ієромонах Мануїл не виходив із запою з 22 по 26 квітня; ієромонах Платон - з 14 по 26; ієродиякон Володимир - з 7 по 10; проте ієродиякон Єлисей всіх перепив, був у запої з 1 по 27 квітня із перервою з 15 по 20 число. Це лише частина реєстру, майже кожен монах або пив, або дебоширив в Преображенському монастирі.

Архімандрит Авдій у 1805 році у пояснювальній записці стосовно крадіжки грошей із монастиря вказує, що є підозра, що певну суму із церкви міг викрасти монах Зотик, який увечері ходив з ліхтарем навіщось до церкви. Спочатку Зотик говорив, що у нього не було ключа від казни, а потім зізнався, що ключ в нього все таки був, але грошей не брав.

Священик Тарасій визнав, що 8 листопада разом з намісником ієромонахом Гавриїлом та кухарем Ясним, взявши ліхтар, «ходили» через коридорне вікно в корчму до Алешинської, в якої пили пиво та горілку, закушуючи рибою. Коли грошей не вистачило, щоб розрахуватися, то кухар Ясний бігав у монастир і приносив звідти в «колпаке» мідні п’ятаки.  Після корчми Алешинської пішли ще в корчму єврея Гершка Дерманського,  де також пили горілку з пивом, закушуючи рибою. Щоб розплатитися, намісник разом з Ясним пішли по гроші в монастир, але назад не повернулися, тому Тарасій і сам втік в монастир.

Вже 10 листопада намісник, взявши монаха Серапіона та священика Василевського, знову пішли в корчму Гершка Дерманського, де розплатилися за борг срібними монетами і знову пили горілку, закушуючи рибою, але вже без пива. Гершко тоді запитав на вулиці священика Соколовського, звідки монахи взяли гроші на випивку? І коли Соколовсьський захотів зайти до корчми, той не пустив, сказавши, що монахи тільки рибу їдять.

В той же день монах Серапіон ще раз приходив в корчму. Купив там кварту горілки та гарнець пива і напоїв конюхову дружину. В той же вечір намісник разом із монахом Серапіоном голосно співали пісні в келії священика Василевського. Після цього Серапіон покликав до себе священників Яновича, Тарасія, Єлисея, кочегара Степана і Ясна на пиво. Намісник же поїв горілкою священників Заянчковського та Лисаковського.

Наступного дня намісник доложив в консисторію, що монах Серапіон ввійшов  в запій. Але Серапіон прийшов до намісника і просив пробачення, що він вночі напився і грозив побити його.

12 листопада був викрадений ящик з грошима. Більшість братії вказали, що гроші вкрали монах Серапіон, священик Василевський та намісник ієромонах Гавриїл. Тоді ж Серапіон втік із монастиря і хотів поїхати за кордон, але його спіймали на території Подільської губернії і відправили назад в Остріг. Серапіон признався лише в крадіжці свити в священика Соколовського та наволочки від казенної подушки.

Указом Волинської консисторії колишньому наміснику ієромонаху Гаврилу і священику Василевському було наказано явитися в Житомир. Але в цей же час Гавриїл встиг ще здійснити вбивство і його  посадили в тюрму, де вже сидів Серапіон.

Монах Зотик

Найбільше в монастирському реєстрі згадується монах Зотик, який майже жодного дня не міг прожити, не напившись або не побившись із сусідами по келіях.

Монах Зотик поступив в монастир в грудні 1796 року із Китаївської пустині Києво-Печерської лаври. В супроводжувальній записці вказано, що Зотик – меланхолік, злий та непокірний. В церкву за благословенням не ходить, в келії лежить до тих пір, поки його не змусять йти до церкви. Може добре співати на кліросі, але не хоче.

9 червня 1807 року, коли братія прийшла на вечерю і почала їсти, з’явився  монах Зотик і почав вимагати горілку і сваритися на начальство «грубими словами». Намісник монастиря Саватій, який сидів за столом, сказав, що горілку нікому не дали і нехай краще вона залишиться на завтра, бо Зотик і так вже п’яний. Тоді Зотик почав матюкати намісника та підійшов до Саватія і став його душити та вдарив головою об стіну. Потім повалив на підлогу і бив ногами та душив.

Священик Іван Назаревський заявив, що Зотик в ярості своїй дуже нахабний і страшний, тому він говорив монахам, щоб ті розборонили. Коли ж Назаревський почав сам розбороняти, то намісник, відчувши собі допомогу, теж взяв Зотика за груди і, поваливши на підлогу, бив коліном в груди. Саватію допомагали бити п’яного священик Дашкевич та кухар Михайло Щепаневський.

Потім священик Лисаковський приніс мотузку і зв’язав руки Зотику. Зв’язаного монаха занесли в «смирительную келью». Там Зотик кричав та матюкався дуже довго, аж до пізньої ночі. На цей крик прибігали здивовані семінаристи, які проживали в іншому крилі монастиря і, навіть, жителі міста Острога.

Коли на наступний день прийшли розв’язати п’яницю, то побачили, що він вже й сам розв’язався. Зотику порадили, щоб він вибачився перед настоятелем, на що монах відповів, що не буде, бо і його побили, і показував синці на грудях і руці.

За цю провину Зотику заборонили їсти з братією до часу, поки він не усвідомить свою провину.

Пізніше згадується як Зотик побив Єлисея, вирвавши при цьому жмут волосся із бороди. Також Зотик періодично повторював «подвиг» священика Яневича: пропивав у єврейки Золотарки свою рясу. Як на те, корчма Золотарки знаходилася недалеко від монастиря на вулиці Татарській.

В 1807 році Зотик захворів «грудною хворобою» і 19 грудня помер.

Блуд в Острозі

В монастирі відбували покарання не лише священики та монахи, але й особи світські. Так у 1807 р в монастирі перебував селянин зі Старокостянтинова Григорій Томашевський.

Григорій у себе в Старокостянтинові займався блудом з Харитиною Ігнатовою. Дівчина завагітніла і, коли народила дитину, то закопала її в землю (в нотатці не вказано чи було дитя живим). Коли стало відомо про злочин, то Харитю вислали до Корецького жіночого монастиря на три з половиною роки. Григорія запроторили до Острозького Преображенського монастиря на півроку.  

Після звільнення Томашевського із монастиря він повернувся до Старокостянтинова вже зараженим венеричною хворобою, яку отримав в Острозі (і тут блудом займався). Тому община ізолювала Григорія до його видужання, щоб не заразив інших.

Адміністрація неодноразово намагалася боротися не тільки із п’яницями, але і з тими, хто їм продавав горілку. Так, у 1811 році розглядалася справа про знесення єврейських будинків та винокурень біля Преображенського монастиря.

Чергова пожежа сталася в монастирі 18 квітня 1821 року (мабуть, не випадково). Ця подія стала фатальною для монастиря. Звідси було вивезено все начиння, і почався поступовий занепад та розорення приміщення.

Це лише невелика частина із монастирського архіву - до кінця його розібрати необхідно ще багато часу і сил. Я впевнений, що там ще можна багато цікавого знайти і, можливо, колись хтось зуміє написати «кримінальний роман» за архівними даними про життя священиків в Острозі.

 

 

Коментарі

Kami menyediakan permainan bola tangkas, tangkasnet android, 88tangkas. Kami http://www.tangkasnet.life/ memberikan service yang memuaskan dan cepat kepada semua bettor. Dengan dukungan staff yang professional kami memberikan pelayanan yang memuaskan dan sistematis kepada seluruh member sehingga menjadikan kami sebagai agen yang terpercaya dan terbaik saat ini.

Experience Unmatched Luxury and Sensuality. However you https://www.fawntheasian.com/ decide to spend your time with Fawn, she always knows how to add that extra special touch to every experience.

hy

Domino Qiu Qiu gaming online Indonesia
http://bit.ly/dominoqiu3

very best bandar ceme online http://bit.ly/66c3me

Every player gambler knows that https://www.bucarest-rentacar.com/%E0%B8%A7%E0%B8%B4%E0%B8%98%E0%B8%B5%E... the ball betting program can generate money and create a gambler's dream.

The ball that has the most effective income from winning bets https://www.salonsinfonico.com/%E0%B8%A7%E0%B8%B4%E0%B8%98%E0%B8%B5%E0%B... due to betting The set is a multi-ball bet if any.

Сторінки

Додати новий коментар

CAPTCHA
Захист від спаму
Фото Капча
Введіть символи з картинки.